loading...
دیدار 86
sinaamini بازدید : 249 سه شنبه 10 بهمن 1391 نظرات (1)

دیشب (9بهمن) به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) و امام صادق (علیه اسلام) یه هیئت خودمونی با حضور بچه های با حال انجمن های اسلامی مدارس برزگار شد.پس از قرائت زیارت آل یاسن ابوالفضل شفیعی بحث دشمنان اسلام را ارئه داد.سپس مداح دانش آموز هادی قنبری به مرثیه سرایی پرداخت.

عکس های برنامه به زودی در سایت قرار خواهد گرفت

ناجی غریق بازدید : 293 سه شنبه 10 بهمن 1391 نظرات (0)

*چرخش علم: آموختن علوم جدید و قدیم و تعلیم آن به دیگران.

*تولید علم: آموختن علوم جدید و قدیم و کشف علوم جدیدتر با آنها.

از این دو تعریف تفاوت تولید و چرخش علم معلوم است. کشور ما درگیر این مسئله­ است که چگونه می­توان از چرخش بی­رویه­ی علم یک فاز بالاتر رفت و جهتی به آن داد که بتوان تولید کرد. تولید علم می­تواند به شدت سرمایه آور باشد.کشف روابط جدید فیزیکی و شیمیایی، دستیابی تخصصی به علوم در انحصار کشورهای بخیل، راهیابی به جمع ملل دارای بیماران خارجی، صرفه جویی در واردات علم، سود هنگفت در صادرات علم، استفاده­ی بهینه از منابع طبیعی، و حتی بالا بردن سطح فرهنگ ملت، کسب عزت در جهان، محبوبیت در بین اقشار مختلف مردم دنیا و ...، از مزیتهای تولید علم است. ولی مضرّات چرخشِ علمِ تنها، دست کمی از عقب نشینی در جنگ رودررو ندارد. کوتاه شدن افقهای علمی، فرار مغزهای ملت،ضررهای پی­درپی واردات علم، متمرکز شدن بودجه­های علمی برای چرخش آن، از دست ­دادن غرور ملی و اعتماد به نفس جوانان و... . چرخش علم، درست است که لازمه­ی تولید علم است ولی توجه نامتعارف به آن لطمات سنگینی را به بار می­آورد. متأسفانه نظام آموزش ما- نگفتیم نظام آموزش و پرورش، چون که با کوتاهی همه، نظام پرورش هنوز شکل نگرفته- دانش­آموزان را به جای آشنایی با راههای کنجکاوی، تیزبینی، خلاقیت و نوآوری با روش های پس ختام(!)، طوطی شدن(!) و (...)خوانی، آشنا می­کند. اگر بخواهیم از این گرداب علمی خارج شویم، یکی از راههایش، توجه بیشتر به نوع بارآوری دانش­آموزان است. باید آنها را خلاق،کنجکاو، جویا، پویا، آگاه، مسئولیت پذیر، پیگیر، متعهد و معتقد پرورش داد. همه، از خود دانش­آموز تا مشاوران و دبیران و وزیر و ... گرفته، چاره­سازند، پس همه هم مقصرند که تاکنون کاری و آگاهی­بخشی نکردند! هزینه­ای که صرف تشویق دانشجویان به کارهای پژوهشی می­شود، یک چندمش اگر در سطوح پایین­تر خرج شود بازدهی غیرقابل وصف خواهد داشت. امکانات پژوهشی در سطح مدارس کشور به صورت مُحَقّرانه­ای پایین است. کسی تقصیری ندارد، چون پژوهش هدفمند برای مدارس مثل تقسیم صفر بر صفر است(!). هنوز دانشگاه ما در این مورد می­لنگد، چه رسد به ... . (البته محض اطلاع کسانی که از این مقاله بیش از حد شاد شدند بگوییم که وضع ما نسبت به قبل خیلی بهتر است و کارها در این جهت بسیار بیشتر اما هنوز جا دارد و ضرورت.) ما نیازمند تغییر در روش بارآوری و پرورش خود هستیم. دیگر کودک نیستیم که مادرمان غذا در دهانمان بگذارد! بیایید و سطح کار بر تولید علم را از دانشگاه­ها به دبیرستان­ها و راهنمایی­ها بیاورید. در مقطع راهنمایی به جای اینکه ما را مثلا به رشته­ی مطلوبمان سوق دهید، استعدادهایمان را کشف کنید. کارتان شده گرفتن آزمون آزمایشی و هوش! در ­ایران ­ما ­کشف­ استعداد و تواناییهای ­بالقوه­ی ­خدادادی­ این طور نباید باشد! بال و پر دانش­آموزان بسته است! موفقیت را فقط درس خواندنِ صرف، می­دانیم در صورتی که کسب علم و فهم و شکوفا کردن استعدادها، شاخصه­ی سعادت است! دروس تحصیلی ما از بس چرخیده­اند، دیگر هرز شده­اند! با این کار فرصت به روز شدن از ما گرفته می­شود! این تنها یک راهکار بود.                                           

ادامه دارد... .

abolfazl-shafiei بازدید : 271 شنبه 07 بهمن 1391 نظرات (1)

پیامبر اعظم (ص)

بعثت با این هدف درعالم پدید آمد که مکرمت‌های اخلاقی وفضیلت‌های روحی بشرعمومیت پیدا کند وبه کمال برسد.پیامبراکرم (ص)اززمان ولادت تا چهل سالگی تحت عنایت ومراقبت وتربیت الهی بود وارزش‌هایاخلاقی‌اش روزبه روزپربارترشد ودرروایت است که «کان أعقل الناس وأکرمهم».

پس ازبعثت کارمهم رسول خدا(ص) دعوت به حق وحقیقت وجهاد درراه این دعوت بود.تعصبات جاهلی مردم آن زمان ووجود دوامپراتوری بزرگ ایران وروم،هیچ‌گاه برهمت پیامبراثرنکرد وسیزده سال تلاش بی وقفه وغیر قابل تصورپیامبردرمکه،دل‌هایی راتربیت کرد که ستون‌های مستحکمی برای بنای امت اسلامی شدند.

پیامبروقت راهدرنداد وبه تزکیه دل‌ها پرداخت وعلم وحکمت رابه خردهاتلقین کرد.ایشان علاوه برآنکه قوانین رابه مردم آموخت،چشم آنان رابرروی حقایق عالم بازکرد.

پیامبراکرم(ص)برای ایجاد نظام اسلامی به پایه‌های اعتقادی وانسانی احتیاج داشت.ایشان عقاید واندیشه‌های صحیح رادرقالب کلمه‌ی توحید،عزت انسان وبقیه معارف اسلامی تبیین کرد.اشخاصی که به طورسخت این عقاید را دارا بودند ستون‌های انسانی این نظام شدند.

این نظام چند شاخص مهم دارد.ازجمله ی آن شاخص‌ها ایمان ومعرفت است کهانسان را درجه‌ات صحیح پیش می‌بردویاشاخص‌های دیگری چون قسط وعدل،علم ومعرفت،صفاواخوت،صلاح اخلاقی ورفتاری،اقتداروعزت،کاروحرکت وپیشرفت دائمی رامی‌توان نام برد.ازآنجاکه غیرمسلمانان هم درمدینه زندگی می‌کردند پیامبروحدت واخوت رادرجامعه ایجاد کرد.

هدف پیغمبرازهجرت به مدینه،مبارزه باظلم وعاملانش بود.به طورکلی دشمنان ایشان به پنج دسته تقسیم می‌شدند.پیامبر باهمه‌یآن‌ها مبارزه کرد؛اما باهر دسته مناسب باخودش برخورد داشت.

دشمن اول،قبایل نیمه وحشی اطراف مدینه بودند.پیامبرباکسانی که قابل هدایت بودند پیمان بست.ایشان خودش سراغ آن‌ها رفت وآن‌ها راعلاج کرد.

دشمن دوم،مکه بود.مکه به دلیل تسلط اشراف قدرتمند وکافربرآن وهمچنین بهخاطرمرکزیتی(تجاری-ارتباطی)که داشت برای پیامبرتهدیدبزرگی به حساب می‌آمد.پیامبرمی‌دانست که خطرعمده ازناحیه آن‌هاست.

مسلمانان دراولین جنگ خود با این دشمن،یعنی جنگ بدر، با وجود قلّت نیروواسلحه وتنها بانیروی ایمان بردشمن پیروزشدند.اما درجنگ احد،پیامبر پیدا شدن سه خصلت درمسلمانان راعامل شکست مسلمانان دانست.

اول- بهاهم اختلاف کردند ووحدت خود راازدست دادند.

دوم- سست شدند وآن شوروحماسه‌ی اول کاررا نداشتند.

سوم-ازفرمان پیغمبرومسئولان خود سرپیچی کردند.

دشمن سوم،یهودیان بودند.ازآنجا که یهودیان ثروت اصلی مدینه را دراختیارداشتند وهمچنین به دلیل برتری فرهنگی ونیزارتباط باجاهای دوردست،برمردم مدینه تسلط داشتندودستازموذی گری وتخریب برنمی‌داشتند.پیامبربااین گروه برخورد سازمان یافته‌ی قاطع داشت.

دشمن چهارم،منافقین بودند.این گروه پست ومعاند که آماده‌ی همکاری با دشمن بودند،دربین مردم زندگی می‌کردند،اماسازمان یافته نبودند.پیامبربااینان برخورد همراه باملایمت داشت.

دشمن پنجم،نفس اماره است.چون درون همه‌ی افراد وجود دارد،خطرناک‌ترازبقیه‌ی دشمنان است.بهطوریکه پیامبرجهاد بانفس را جهاداکبرمعرفی می‌کند.

گاهی فرد مؤمن است،ولی وقتی نفس اماره اش،ایمان را ازاوبگیرد،آنوقت اوراازدرون پوک خواهد کرد.

پیامبرباهمه صریح وروشن حرف می‌زد،ولی وقتی بادشمن مواجه می‌شد،باکارسیاسی دقیق دشمن رابه اشتباه می‌انداخت.

پیامبر(ص) برای تثبیت نظاماسلامی،کارهاوسخنرانی‌های مهمی راانجام داد که می‌توان به حادثه‌ی غدیراشاره کرد.حادثه‌ی غدیرراازدوبعد می‌توان دید.بعداول مخصوص شیعه است. اعتقاد شیعه به خلافت بلافصل امیرالمؤمنین(ع) هم بیشترازهمه‌ی دلایل مستند به این حادثه است.

بُعد دوم متعلق به همه‌ی فرق اسلامی است.پیامبردرآخرین سفرحج خود،درسخنرانی‌هایشمطالبمهم وقابل تأملی را که عمدتاً مسائل سیاسی بود،بیان کردتا مسلمان به آن مطالب توجه عمیقی بکند.مهم‌ترینمسأله‌ای که پیامبردراین سفر بیان کردند،[که اهمیت آن با رسالت برابری می‌کند] این بود که امیرالمؤمنین(ع)رابه عنوان یک نمونه‌ی کامل ازانسان اسلامی معرفی کرد تا به عنوان یک الگوبرای همه‌ی مسلمانان درتاریخ بماند ومردم رابه تبعیت ازایشان موظف کرد.

غدیرنشان دهنده‌ی یکانتخاب وانتصاب الهی وجامعیت اسلام ونمادزعامت ورهبری اسلامی درطول زمان است.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic

وب نوشت انجمنی های ابرکوه

برای دیدن تمام محتویات سایت، این فونت ها را دانلود کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 4
  • بازدید کلی : 15,828
  • کدهای اختصاصی