loading...
دیدار 86
ناجی غریق بازدید : 324 سه شنبه 17 بهمن 1391 نظرات (1)

با سلام.

مطلبی دیدم در "خبرگزاری دانشجو" با موضوع کرسی آزاد اندیشی که با مصاحبه با ابوالفضل شفیعی همراه بود.

بد نیست که اگر مسئول انجمنی می خواهد در مدرسه کرسی آزاد اندیشی راه بیاندازد، این مصاحبه و امثال این مصاحبه ها را مطالعه کند.

مصاحبه را در ادامه مطلب یا از لینک خبرگزاری بخوانید/

گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، چند سالی است که رهبر معظم انقلاب بر ایجاد فضای گفت‌وگوی منطقی و آزادفکری در دانشگاه‌ها تاکید کردند و مجدداً در سال 88 بر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی اصرار ورزیدند تا جایی که این بحث‌ها در جمع مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها مطرح شد و حتی خود دانشجویان از طریق تشکل‌های دانشجویی، استقبال خود را از تشکیل کرسی‌ها بیان کردند.

در این راستا دانشگاه یزد پس از گذشت این مدت از سال تحصیلی به برگزاری چهار کرسی آزاد اندیشی از جمله «رابطه دختر و پسر» و «رابطه با آمریکا، آری یا خیر؟» بسنده کرده که این تعداد با توجه به وجود 14 هزار دانشجو و تشکل های بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و انجمن های اسلامی دانشجویان و نهادهای دیگر در این دانشگاه از نظر کمی، کاهش چشمگیری نسبت به ترم های گذشته داشته است.

 

اما مشاهدات این چند کرسی آزاداندیشی نشان از فضای فعال دانشجویی در این دانشگاه است؛ زیرا که گروه های به اصطلاح موافق و مخالف از چند روز قبل از برگزاری برنامه، ثبت نام کرده و از طریق قرعه کشی مشخص می شوند؛ ولی این کافی نیست و باید علاوه بر گروه ها به بحث های جانبی همچون استاد داور و مسئولان برگزاری جلسه نیز توجه شود.
 
 
حضور کم رنگ اساتید در کرسی های آزاداندیشی دانشجویی دانشگاه یزد نیز به خوبی به چشم می خورد که شاید نشان از محافظه کاری برخی از اساتید در سطح دانشگاه است ولی مهمترین فایده حضور این قشر دانشگاهی در این جلسات، علمی تر شدن بحث ها و دوری از احساسات توسط گروه ها می باشد.


غفوری، معاون فرهنگی دانشگاه یزد تصریح کرد: البته مفهوم آزادی را هر کسی به نحوی معنی کرده و نگاه خاصی بدان دارد؛ ولی شاید دقیقترین مفهوم بیان، سخنان حضرت امام خمینی(ره) و استاد مطهری است که آزادی را به معنای عدم وجود مانع در راستای رشد و تکامل نهایی انسان معنی می کنند.
 
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در بیانات متعدد و مطالبات خود از دانشگاه ها به عنوان مرکزی که بهترین، سالمترین و مومن ترین جوانان کشور در آن حضور دارند، خواستار برگزاری این کرسی های آزاد اندیشی شدند که این نشان از استدلال قوی انقلاب در برابر هرگونه شبهه و موضعی است.
 

غفوری افزود: یکی از اهداف برگزاری این کرسی ها نهادینه کردن بحث آزاد اندیشی و تفکر آزاد است زیرا در این راه دانشجویان و مدیران آینده نظام انتقاد پذیر شده و می توانند از مشورت دیگران استفاده کنند که بدین منظور نیز دولت جمهوری اسلامی برای دانشجویان اساتید و دانشگاه ها برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی نیز امتیازاتی قائل شده است.


معاون فرهنگی دانشگاه یزد با اشاره به مشکلات کرسی های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه ها گفت: برخی شاید با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری نگرانی از مسائل امنیتی و سیاسی داشته و احساس می کنند که اگر به عنوان منتقد یا مخالف حرف یا موضوعی را بیان کنند، در آینده برای آنها مشکلی ایجاد شود که برای حل این مشکل نیز ما در دانشگاه یزد به همه اطمینان در خصوص آزادی مطلق داده ایم.
 
 
غفوری بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اشتغال کارکنان و از طرف دیگر اشتغال و تحصیل دانشجویان است که براساس تدابیر اندیشیده شده از سال قبل، هر تشکل موظف است هر ماه یک کرسی را برگزار کند و پرداخت هرگونه تشویقی و مساعدت را منوط به این کرده ایم؛ که خوشبختانه با توجه به پتانسیل خوب و جامع بودن دانشگاه، امکان برگزاری این کرسی ها وجود دارد و ما نیز از آنها رضایت داریم.
 
 
وی با اشاره به راهکارهای بهتر شدن این کرسی های آزاد اندیشی افزود: ارائه یک سری حمایت های مادی و معنوی از جمله کمک هزینه هایی مانند عتبات عالیات، بن کتاب و سفرهای زیارتی از جمله مواردی است که دانشجویان را به کرسی جذب می کند. برای اساتید نیز در آیین نامه، ارتقا بندی و امتیازهای فرهنگی را خواهیم داشت.
 
 
برنامه ریزی کرسی آزاد اندیشی برای دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری
 
 
غفوری در خصوص برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ورود زودهنگام به بحث انتخابات نداشته باشیم، ما کمی دست نگه داشته ایم، هرچند که در بحث اصل مشارکت حداکثری و پیامدهای آن و ویژگی های کاندیداها ما تا حدی فعال هستیم.
 
 
داوودی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد نیز با اشاره به اهمیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی گفت: ما انواع متعددی از کرسی های آزاد اندیشی برگزار شده را در سطح دانشگاه مورد بررسی قرار داده ایم که شامل بحث در کلاس های درسی با حضور اساتید، بحث در خوابگاه های دانشجویی و در سالن های کنفرانسی و همچنین حضور تمامی دانشجویان در سالن آمفی تئاتر و بحث با حضور چند نفر در قالب گروه های موافق و مخالف است.
 
وی در خصوص نحوه برگزاری این کرسی ها تصریح کرد: ما با تعامل با تشکل های مختلف دانشجویی دانشگاه یزد، برنامه هایی را در طول ترم های گذشته اجرا کرده ایم که مورد استقبال قرار گرفت.
 
داوودی ادامه داد: اما یکی از مشکلات که مقام معظم هبری نیز بدان تاکید کردند وجود بحث متعصبانه و لجوجانه است که در برخی مواقع افرادی از یک گروه ممکن است بحث ها را منحرف کنند که این نیز باید با تدبیرهایی توسط مدیران جلسات حل شود.
 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: یکی از معضلات، سطح پایین مطالعات دانشجویان است که باعث فرار آنها از این برنامه ها شده که این نیز با حضور متوالی و متعدد رفع خواهد شد.
 
 
وی افزود: ما در خوابگاه های خواهران کرسی های دانشجویی ویژه خواهران را برگزار کرده ایم که امیدواریم در ترم تحصیلی آینده نیز این کرسی ها را افزایش دهیم.
 
 
حجت الاسلام متوسل، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد نیز با اشاره به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه یزد گفت: برگزاری این کرسی ها این فضا را در بین اساتید و دانشجویان به وجود آورده که هرکسی حرف منطقی و مستدل دارد، ارائه دهد.
 
 
وی بیان کرد: تشکیل کرسی های آزاد اندیشی در همه دانشگاه ها در بین اساتید و هم دانشجویان به تفکیک خواهر و برادر مورد تاکید مقام معظم رهبری و مورد تایید نظام اسلامی است و خوشبختانه این کرسی ها در سطح استان و دانشگاه یزد خوب برگزار شده و یکی از محوری ترین فعالیت های فرهنگی همین برگزاری کرسی هاست.
 
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد با اشاره به اینکه همه اساتید و دانشجویان در قالب کرسی ها می توانند با احترام به دیگران و رعایت موازین عقلی و منطقی به طرح نظرات خود بپردازند، تصریح کرد: وجود فضای گفتمان، نقد و نظر و بحث و گفت و گو در مباحث مختلف، نه تنها در سطح دانشگاه ها مضر نیست، بلکه لازمه پویایی و موفقیت هم محسوب می شود.
 
 
شفیعی، دبیر واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد نیز با اشاره به اینکه دانشگاه یزد با برگزاری چهار کرسی آزاد اندیشی در نیم ترم اول سال تحصیلی جاری کارنامه خوبی داشته است، گفت: عده ای می گویند براساس اقتضای دانشگاه و شرایط حاکم بر آن نمی شد بیشتر از این انتظار داشت و برنامه ریخت.
 
 
وی بیان کرد: فرایند پر بازده برای مقوله کرسی آزاد اندیشی و در نهایت کرسی نظریه پردازی منوط به برنامه ریزی قالبی و محتوایی است که این مهم در تشکل جامعه اسلامی دانشگاه یزد طی سه ماه تابستان جاری بررسی شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید اولا فضایی برای آزادگویی ایجاد شده، سپس با انتخاب و گزینش افراد حاضر در این بخش، چه از طیف به اصطلاح سیاه، چه سفید و چه خاکستری فضایی برای آزاد فکری تدارک ببینیم.
 
 
شفیعی ادامه داد: این کرسی ها باید ادامه پیدا کند تا از اساتید بخواهیم در این کرسی ها شرکت کنند و استاد جلسات شوند و سپس در فضای سوم، توپ را به زمین اساتید بیندازیم و به سمت نظریه پردازی حرکت کنیم.
 
 
دبیر واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: در جلسات آزاد گویی، هدف مطرح کردن موضوعاتی است که از بار هیاهو و جنجال می کاهد و فضا را برای جلسات آزاد فکری آماده می کند.
 
 
نباید کم کاری مسئولان و تشکل ها را توجیه کرد
وی گفت: گفتن و نوشتن و مصاحبه کردن در مورد روند و قالب و موضوع، مثل حلوا حلوا کردن است. شاید بشود گفت اراده جمعی نیست، شاید هم بگوییم مخالف و موافق نیست، شاید سواد نیست و غیره، اما همه اینها توجیهی برای کم کاری مسئولان، تشکل ها و دانشجویان صاحب فکر و اندیشه نمی شود.
 
 
شفیعی تصریح کرد: عدم هماهنگی بین تشکل ها در تقدم و تأخر موضوعات از یک سو، و از سوی دیگر تقابل قالب های برگزاری مثل تریبون آزاد، مناظره دانشجویی یا جلسه استاد محور، باعث ایجاد ناهماهنگی ها و به هم خوردن شاکله موضوعی- قالبی کرسی می شود. نکته بعد نیز بحث تبلیغات و اطلاع رسانی هاست که شکل و کار نو، گفتن حرف مخالف و موافق در تبلیغات، چاپ ویژه نامه و درخواست مطلب از موافق و مخالف بحث از شیوه هایی است که جامعه اسلامی در ترم گذشته به کار بست و تقریباً اقبال خوبی هم شد.
 
 
دبیر واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: لشکر کشی های طیف ها در جلسات آمفی تئاتر، جنجال و هیاهو، کف و سوت برای نظری خاص و در نهایت استفاده ابزاری از جمعیت آمفی تئاتر برای خود نمایی و چهره شدن، اتفاقات تلخی است که می افتد و باعث برهم خوردن نظم این برنامه ها می شود که باید این قضیه نیز به نحوی مدیریت شود.
 
 
وی افزود: عدم دخالت مسئولان دانشگاه یزد از جمله نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و هیئت رئیسه و یا حراست دانشگاه از طرفی خوب و اطمینان ساز برای ایجاد فضای متعادل و امن است و از سویی به برگزارکنندگان این پیام را می دهد که شاید معاونت فرهنگی و نهاد، در این مقوله حرفی ندارند؛ اما گاهی هم جلساتی هست که از تشکل ها دعوت می کنند و می خواهند که کرسی ها رونق بگیرد؛ ولی فضای بخشنامه ای و پیشنهادهای آیین نامه ای وزارت علوم در سخن این بزرگان موج می زند.
 
 
ترس از باخت در مناظره اصلی ترین معضل برای هر دو طرف است
 
 
دبیر واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد بیان کرد: گاهی هم برخی دانشجویان اعتراض می کنند که مثلا فلان موضوع به نفع آن طرف است یا فلان موضوع، در زمین دشمن حرکت کردن است؛ که راه حل هم این است که ما همه طرف را ببینیم، و به برگزار کننده اعتماد کنیم و بفهمیم دغدغه او چیست. ترس از باخت در مناظره شاید اصلی ترین معضل برای هر دو طرف باشد؛ در صورتی که کرسی جایی است برای مطرح شدن افکار و نمود پیدا کردن حق.
 
 
وی تصریح کرد: بحث تحریم هم هست و عده ای در دانشگاه می گویند: باید این جلسات را تحریم کنیم تا آمار ندهند که آزادی هست! این هم از آن حرفهایی است که آدم می شنود و تعجب می کند، تحریم از آنجایی بر می خیزد که یا حرفی نداری برای گفتن یا غرضی در میان است. استفاده نکردن از فضای ایجاد شده، خودسانسوری است، نه تلاش برای نشان دادن نبود آزادی و امنیت.
 
 
شفیعی بیان کرد: این تعداد کرسی برای یک ترم در یک دانشگاه 14 هزار نفری کم است، باید به فکر باشیم تا انجمن های علمی در موضوعات مخصوص خود و همچنین همه تشکل ها در هر موضوعی وارد میدان شوند؛ البته باید به کشش دانشجویان و میزان تراکم جلسات توجه داشت.
 
 
دبیر واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در پایان گفت: برنامه ترم بعد جامعه اسلامی، همان طور که قبلا در جلسات و نشریه گفتیم، رفتن به فضای آزاد فکری و جلسات 30 و 40 نفره است؛ موضوعات هنوز قطعی نشده، ولی مسلماً رویکرد جریان شناسی سیاسی و اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic

وب نوشت انجمنی های ابرکوه

برای دیدن تمام محتویات سایت، این فونت ها را دانلود کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 5
  • بازدید کلی : 15,829
  • کدهای اختصاصی