loading...
دیدار 86
ناجی غریق بازدید : 246 سه شنبه 13 فروردین 1392 نظرات (0)
گپ و گفتي دوستانه پيرامون نقش فضاي انجمني و دانش‌آموزي درحركت به سمت اقتصاد دانش بنيان

31 اتحاديه استان، 834 قرارگاه دانش‌آموزيِ كشور، 10678 انجمن‌اسلامي دانش‌آموزان در مدارس، همه و همه اين‌ها يعني ظرفيت يك شبكه عظيم دانش‌آموزي. شبکه‌ای که اگر بخواهد به راحتی می تواند در عرصه‌های مختلفِ فرهنگی، اجتماعی یا حتی اقتصادی و سیاسی مبتنی بر مطالبات رهبری از مردم و مسئولین، جریان‌سازی کند.

حال سوال این است که چطور؟

انجمن‌هاي اسلامي و قرارگاه‌هاي دانش‌آموزي در راستاي حركت به سمت اقتصاد دانش بنيان که یکی از مهمترین مطالبات اخیر رهبری از مردم و مسئولین و نخبگان بوده‌است، چه نقشي مي‌توانند داشته باشند؟

با چند نفر از اعضاي مجمع مركزي كه در واقع منتخبين مسئولين انجمن‌هاي‌اسلامي دانش‌آموزان در سطح هر استان مي‌باشند و همچنيين تعدادي از مسئولين اتحاديه استان‌ها پیرامون این مسئله گپ و گفتی داشتیم. گفتگوی ما حول این سه سوال اصلی بود:

 

1-      در حركت ایران از اقتصاد متکی به نفت به سمت اقتصاد دانش‌بنيان، دانش‌آموزان چه نقشي مي‌توانند داشته باشد؟ اين، به سبك زندگي و رفتار‌هاي آنان ربط پیدا می‌کند؟

 

2-       براي گفتمان سازي موضوع اقتصاد دانش بنيان در سطح خانواده، مدارس و جامعه، انجمن‌های اسلامی و قرارگاه‌هاي دانش‌آموزي چه کاری باید انجام بدهند؟

 

3-       با توجه به فرمايش نماينده معزز ولی‌فقیه در اتحاديه‌انجمن اسلامی دانش‌آموزان، مبني بر چهره علمي گرفتنِ مجموعه در سال جاري، به نظر شما چه ساز و كارهايي بايد در سطوح مختلف تشكيلات صورت بگيرد؟

 

*        امير حسين شكوري- عضو مجمع مركزي از  استان زنجان

 

1-    دانش اموزان باید در این حرکت سهیم باشند

به طور کلی دانش‌آموزان چه در شکل گیری انقلاب و چه در برهه‌های حساس بعدی نقش بسزايي داشته‌اند اما پيشنهادات من برای اینکه دانش‌آموزان هم در اين حركت سهيم شوند و نقش خود را ايفا نمايند اینگونه است:

                       

1.  اولین نکته كارهاي خلاقانه‌ایست که دانش‌آموزان می‌توانند داشته باشند، مثل اختراعات و ابداعات و نوآوری‌هایی که قابليت مصرف عمومي داشته و صرفه اقتصادي هم به همراه خود بياورد.

 

2. دانش‌آموزان مي‌توانند در مسائل انرژي‌هاي نو مانند انرژي‌هاي زمين‌گرمايي، باد، خورشيدي و..... وقت بیشتری را صرف كنند تا علاوه بر آشنايي بيشتر دسگران را هم به استفاده از این نوع منابع تشویق کنند.

 

3.  يك باري از روي دوش دولت به خاطر خرج كردن پول نفت بردارند، مثلا اگريك كاغذ را مي‌توانند از دو رو آن استفاده كنند چرا فقط از يك رو استفاده مي‌كنند، اين يعني افزايش مصرف كاغذ، و افزايش هزينه‌ها و وابستگی بیشتر دولت به نفت.

 

4.  بخش زيادي از انرژي‌هاي لازم براي توليد و انتقال آب و برقي كه در منزل مصرف مي‌كنيم، نفت است، چرا وقتي ما مي‌توانيم با يك چراغ روشنايي مورد نياز خودمان را تامين كنيم، دو تا چراغ روشن كنيم؟ حتي اعضاي انجمن‌هاي ما به جاي اينكه برادر يا خواهرشان بگويند اين كار انجام بدهند، خودشان انجام بدهند كه اين باعث مي‌شود خانواده هم نسبت به مسائل اقتصادي حساس بشوند.

 

5.  دانش آموزان ما نسبت به پدر ومادرشان به تكنولوژي‌هاي روز اشراف بيشتري دارند آنها مي‌توانند با آشنا کردن خانواده و اطرافیان‌شان با اقتصاد دانش بنیان و استفاده از محصولات و خدمات دانشی نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

2-    باید نسبت به اين موضوع آگاهی ایجاد کنیم

قرارگاه‌هاي ما در مجموعه اتحاديه  يك سري سنگرها هستند كه  انجمن‌ها در آن فعاليت دارند حالا كه جنگ اقتصادي است اعضاي قرارگاه با کمک مربيان خودشان، با برنامه‌هايي كه در قالب قرارگاه برگزار مي‌شود بايد بيشتر روي اين موضوع كار كنند و اطلاعاتشان را افزایش بدهند.در اين باره مي‌شود مسابقات و برنامه‌های مختلفي مثل وبلاگ نويسي‌، مقالات دانش‌آموزي، جشنواره ادبي و .... برگزار كرد تا دانش‌آموزان نسبت به اين موضوع دغدغه‌مند و آگاه شوند.

 

3-    اين فعاليت‌ها نباید شما را از درس بيندازد

فكر كنم حضرت امام(ره) به اعضاي انجمن‌ها فرموده بودند نبايد اين فعاليت‌ها شما را از درس بيندازد، شهيد دانش‌آموز زاهدي گفته بودند شما بايد درس خودتان را بخوانيد تا نگذاريد افراد غير متعهد بيايند پست‌هاي حساس را بگيرند. پيشنهادات بنده در این حوزه اینهاست:

 

1.        جذب بچه‌‌هاي متعهد و درس‌خوان به انجمن‌هاي اسلامي

2.        برگزاري كلاس هاي ر فع اشكال درسي توسط همين افراد براي ساير اعضاي انجمن كه از لحاظ درسي ضعيف‌تر هستند.

3.        راه اندازي سيستم مشاوره‌هاي درسي در سطح اتحاديه‌، دانش‌آموزان روزهايي كه به اتحاديه مي‌آيند مثل روزهاي قرارگاه مشاور هم اتحاديه باشد و بچه‌ها از او مشورت درسي بگيرند.

4.        جذب رتبه‌هاي برتر استاني و كشوري آزمون‌ها و مسابقات علمي موسسه آينده‌سازان

5.        راه‌اندازی گروه‌های علمی در زمینه‌های غیر درسی مثل نانو، رباتیک، اختراعات و ...

 

**        علي پروهان عضو مجمع مركزي از استان البرز

 

1-    بنيان اقتصاد دانش‌محور آینده را دانش‌آموزان امروز می‌سازند

دانش‌آموزان ما خيلي نقش مهمي دارند چون آن علمي كه قرار است در آينده، بنيان اقتصادي ما را شكل بدهد باید توسط افرادي توليد شود كه به مدارج بالای علمی و دانشی می‌رسند. این افراد امروز دانش‌آموز اند و باید از همین الان به فکر باشند و علم را طوري فرا بگيرند كه فردا بتواند در عمل از آن استفاده كند. اما چند پيشنهاد براي سبك زندگي:

 

1.        از هدر روي‌هاي مالي خودشان جلوگيري كنند، يعني از همين الان حتي پول توجيبي خودشان را مديريت كنند.

 

2.        روي اين موضوع فكر كنند که چه طور مي‌توانند خودشان عامل توليد ودرآمد باشند. مثلا اگر يك نفر در زمينه كامپيوتر مهارت دارد مي‌تواند از همين موضوع استفاده كند و در همين سن دانش‌آموزي هم يك چيزي ياد بگيرد هم از اين طریق در آمدي هم كسب کند. خود اين مي‌تواند يك نمونه كوچكي باشه از جامعه‌اي كه  فرد مي‌خواهد در آن زندگي كند.

 

2-    باید اطلاعات لازم را بدست آوريم‌

ما بايد خودمان به عنوان يك فرد كه مي خواهد كار تبليغي در تشكل انجام دهد در اين باره اطلاعات لازم را بدست آوريم‌، اين موضوع اقتصاد دانش بنيان را وارد فضاي جلسات كنيم، پيرامونش بحث آزاد راه بيندازيم و اين انگيزه را در بين دانش‌آموزان به وجود بياوريم كه خودشان مي‌توانند يك عامل اقتصادي خوب در جامعه باشند. قرارگاه، مركز فكر انجمن هاست، ما در انجمن يا حتي زندگي شخصي خودمان با مشكلات مختلف اقتصادي برخورد داريم اين را بياوريم در موردش در قرارگاه بحث كنيم و يك راه‌حل خوب برايش پيدا كنيم.

 

3-    در برنامه‌هامان وقتي را هم براي مباحث علمي بگذاريم.

ما وقتي در چارت انجمن‌اسلامي مدرسه نگاه مي‌كنيم مي بينيم دست راست مسئول‌انجمن مسئول واحد آموزش و امور علمي است اين يعني  يك دانش آموز انجمني خوب قبلش بايد يك دانش‌آموز درس خوان خوب باشد. آن كاري كه بيشتر در انجمن‌ها انجام مي‌شود كار فرهنگي است، ما از مباحث علمي دور افتاده‌ايم، براي اين اتفاق بايد اعضاي انجمن‌مان را تشويق كنيم، از موسسه علمي آينده‌سازان بايد بيشتر استفاده شود، مسئولين انجمن‌ها بايد خودشان از جهت علمي قوي بشوند. همانطور كه در جلسات ما مباحث اعتقادي و اخلاقي هميشه به عنوان نكته معرفتي مطرح مي‌شود يك مساله علمي هم مطرح بشود و به نظرم هيچ ايرادي ندارد در زمانبندي برنامه هامان وقتي را هم براي مباحث علمي بگذاريم.

 

***         فائزه جهان خواه، عضو سابق مجمع مرکزی از استان فارس

 

1-    باید نسبت به آینده کشور دغدغه‌مند بوده و حس مسئولیت داشته باشیم

وقتی بحث بر سر اقتصاد دانش بنیان باشد، قطعا دانش‌آموزان از مهمترین عناصر آن شناخته می‌شوند و نقش بسیار موثری در شروع یک چرخه تولید علم و محتوا دارند. اگر این تاثیر و نقشی که آن‌ها می‌توانند ایفا کنند، جدی گرفته شود؛ باید از همین الان برای آن‌ برنامه‌ریزی‌ دقیقی داشت.

سبک زندگی دانش آموزان ما اثر مستقیمی در خانواده ها، مدارس، دوستان شان و ... دارد. علی الخصوص اگر این دانش آموز یک عضو انجمن اسلامی هم باشد.

 علاوه بر این؛ آرمان‌ها و اهدافی که یک دانش‌آموز در زندگی خود دنبال می‌کند، تاثیر به سزایی در آینده کشورش دارد. دانش‌آموز باید حس دغدغه‌مندی و مسئولیت نسبت به آینده علمی کشورش داشته باشد و باید با بهره‌گیری از استعدادش در جهت سرعت بخشیدن به چرخه علمی کشور نقش ایفا کند.

 

2-    می‌توانیم در انجمن کمیته‌ اقتصادی داشته باشیم

اعضای انجمن‌اسلامی در ارتباط خود با محیط‌های مختلفی مثل مدرسه، اجتماع، خانواده، گروه‌های دوستی، اتحادیه انجمن‌اسلامی، مسئولین و... می‌توانند با بیان مطالبات، انتقادات و راهکارهای عملیاتی خود در بحث اقتصاد دانش‌بنیان، گفتمان این مسئله را گسترش دهند.

همچنین باید برای انتقال تجربیات مفید، شبکه قرارگاهی و امکان ارتباط قرارگاه‌های نقاط مختلف کشور در سطح اعضاء و مربیان، را برقرار کنند.

علاوه بر این‌ها انجمن‌ها می توانند در مدرسه خود کمیته‌های اقتصادی تشکیل داده و این فعالیت‌ها را در کمیته‌شان انجام دهند: 1.تشکیل کارگاه‌های آموزشی و جلسات مباحثه‌ای نسبت به تبیین نقش دانش‌آموزی در اقتصاد دانش‌بنیان 2. تشکیل گروه‌ها و ستادهای تحقیقاتی از میان دانش‌آموزان جهت بحث و پژوهش در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌آموزی از قبیل : فلش کارت، کلیپ، پاور پوینت، نشریه دیواری و... را با تکیه بر مباحث تحقیقاتی خود تولید کرده‌اند. 3. تشکیل گروه‌های خبری جهت اطلاع‌رسانی مباحث علمی و پژوهشی اتفاق افتاده در کشور و تاکیدات حضرت آقا به دانش آموزان‌. همچنین این گروه‌ها می‌توانند مشوق‌های خوبی برای شرکت دانش‌آموزان در جشنواره‌های مختلف علمی چون خوارزمی باشند.

 

 

 

****        فاطمه قراقيه، نماينده اسبق شوراي مركزي از شهر قم

 

2- باید كارگاه‌هاي خلاقيت ويژه دانش‌آموزان برگزار کنیم

باید از  آموزش و پرورش مطالبه کنیم. باتوجه به اين كه دبيران ومعلمان بيشترين تاثيرگذاري را روي دانش آموزان دارند، اين بحث توسط معلمان براي دانش آموزان، تبيين وكارشود واز معلمان محترم خواسته شود برنامه هاي بلند مدت درسي خود را براساس اين موضوع تعريف كنند. این می شود كسب تجربه در كنار كسب علم.

می‌توانیم جشنواره طرح‌ها وايده‌هاي دانش‌آموزي؛ البته در زمینه‌های متناسب با موضوع برگزار کنیم. این کار باعث ايجاد دغدغه وحساسيت نسبت به موضوع می‌شود.

می‌شود همايش‌هاي فصلي باحضور اساتيد كشوري بگذاریم که این موضوع بیشتر برای دانش‌آموزان باز کنند.

باید كرسي‌هاي آزاد انديشي دانش‌آموزی برگزار کنیم که خروجي اين جلسات، می‌تواند تبدیل به طرح‌هاي ناب دانش‌آموزي شود.

باید كارگاه‌هاي خلاقيت ويژه دانش‌آموزان برگزار کنیم.

هم چنین می‌توانیم پاتوق‌هاي یا نمایشگاه‌هایی برای آشنايي با روند پيشرفت و دستاوردهاي علمي، دانشی و صنعتي انقلاب برگزار کنیم و با تهيه بسته‌هاي ساندويچي وكوتاه و مختصر آشنایی دانش‌آموزان با این بحث را بیشتر کنیم.

 

*****        حجه الاسلام كلاه كج- مسئول اتحاديه استان خوزستان

 

1-    باید رفتار خود و خانواده را متناسب با نیازهای اقتصاد دانش بنیان تغییر دهیم

نه تنها در حرکت اقتصادی بلکه درتمام مسائل مربوط به اجتماع وخانواده دانش‌آموزان نقش کلیدی ومهمی ایفاء می‌کنند. خانواده هرچه تلاش می‌کند برای فرزندان خوداست واگر فرزند تمایل به کالا و یا فرهنگی نداشته باشد قطعا خانواده هم تمایلی به آن چیز نشان نخواهد داد. اگر دانش‌آموز در انتخاب لباس ،کیف وکفش ،لوازم التحریر وحتی مبلمان خانه و‌ لوازم دیگر زندگی دارای نظر خاصی باشد برای خانواده مهم است و دربیشتر موارد دانش‌آموز می‌تواند نظر پدر و مادر خود را تغییر داده و با سلیقه خود همراه کنند. به نظر بنده دانش‌آموزان مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه می توانند از طرفی آگاهی خانواده‌ها را نسبت به مسئله افزایش دهند و از طرفی رفتار خود و خانواده را متناسب با نیازهای اقتصاد دانش بنیان تغییر دهند.

 

2-    باید به این گفتمان باور و اعتقاد راسخ داشته باشیم

اعضای انجمن‌های اسلامی بدلیل زبده بودن ومورد توجه خاص دانش‌آموزان قرار گرفتن چه به لحاظ درسی و چه از جهت اخلاقی و تربیتی می‌توانند الگوهای خوبی برای این گفتمان سازی باشند چرا که علاوه بر توجه دانش‌آموزان به خود، باعث جلب نظر مدیران و معلمان مدارس که خود عنصر مهمی در گفتمان‌سازی بشمار می‌آیند نیز می‌شوند. پس اگر اعضای انجمن‌های اسلامی اراده کنند هراتفاق مثبتی درجامعه شکل بگیرد این امرمحقق خواهدشد.

فکر می‌کنم اگر قرار باشد گفتمانی شکل بگیرد اول بایددر بین خوداعضای انجمن‌ها اتفاق بیفتد و بعد به مدارس کشیده شود اما در هرصورت باید پذیرفت که اگر اعضای انجمنها به این گفتمان باور و اعتقاد راسخ داشته باشند بقیه راه، ساده خواهد بود چرا که وقتی کسی به مطلبی یقین پیدا کند راه‌های رسیدن به امر اهم پیداخواهد کرد. علاوه بر این فرهنگ درست مصرف کردن و دوری از اسراف و همچنین ایجاد روحیه قناعت دربین انجمن‌ها وتقویت ویژگی پیگیری دربین دانش‌آموزان کمک موثری به این مسئله می‌نماید

3-    باید محور تقویت بنیه علمی باشد

 باید تمام برنامه‌های اتحادیه کیفی وبرمحور تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان در همه عرصه‌ها باشد بطوری که مخاطبان و خانواده‌ها و عموم مردم انجمن‌ها را با این ویژگی بشناسند ضمن آنکه نماینده معزز مقام معظم رهبری در جلسات مختلف به این امر پرداخته‌اند وراهکارهای خوبی ارائه کرده‌اند.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic

وب نوشت انجمنی های ابرکوه

برای دیدن تمام محتویات سایت، این فونت ها را دانلود کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 13
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 21
  • بازدید کلی : 15,845
  • کدهای اختصاصی